FAQ (Vanligt förkommande frågor)

Produkter

Engångsvapes (disposables)

Vad menas med antal puffar?

Engångs e-ciggen har testats i labbmiljö med optimala förutsättningar för att mäta ungefär hur många bloss som den kan leverera under sin livslängd, vanligaste är att en engångvape har ca 600-800 bloss.

Kan jag ladda min engångsvape?

Nej, du kan inte ladda din engångsvape. När batteriet är slut är även e-juicen slut, och din engångs e-cigg är förbrukad.

Hur slänger jag min engångs e-cigg?

Sortera din disposable som batteri på din lokala återvinningscentral.

Min engångsvape har läckt i förpackningen, vad gör jag?

Öppna inte innerplasten, utan kontakta oss direkt för ett reklamationsärende, du hittar all information om reklamationer HÄR

Min engångsvape är trasig, vad gör jag?

Kontakta oss direkt för ett reklamationsärende, du hittar all information om reklamationer HÄR

Kan jag slänga min disposable om den är trasig och få en ny?

Släng inte din trasiga enhet, om vi inte har sagt att detta är godkänt, annars riskerar du att inte kunna få en ny. Vid en reklamation så behöver vi kontrollera din trasiga enhet.

E-cigaretter (vapes)

Vad är en mod?

En mod är en batteridel som används för att generera ström till din e-cigarett.

Vad är en tank?

En tank, eller en clearomizer är den delen av e-cigaretten där du fyller på med e-vätska och förångar den.

Vad är en pod?

En pod är en tank, som antingen är fylld med e-vätska, eller som du själv fyller på med evätska. Oftast så slänger man podden när den är förbrukad.

Vad är en coil?

Coils är den delen av tanken i e-cigaretten som sköter själva förångningen av e-vätskan. Dessa är förbrukningsvaror, och behöver bytas ut med jämna mellanrum.

Jag har en e-cigarett som man kan ställa in Watt på, vad ska jag ställa den på?

Oftast så står den rekommenderade Watten på coilen du använder, vi rekommenderar att du håller dig inom det området som tillverkaren rekommenderar.

Varför läcker min tank?

Det finns flera anledningar till varför din tank läcker. E-jucen kan vara för tunn, du kan ha skruvat åt coil/glas för löst, hastiga temperaturskillnader eller en trasig förbrännare.

E-vätska och E-juice

Vad innehåller en e-juice?

E-vätskor består av Propylenglykol (PG), Vegetabilisk Glycerol (VG), Smakämnen och eventuellt nikotin.

Vad är PG?

PG står för Propylenglykol, och är det ämnet som agerar smakbärare i e-vätskan, det är relativt lättflytande.

Vad är VG?

VG står för Vegetabilisk Glycerol, och är det ämnet som skapar ångan vid förbränning, det är relativt trögflytande.

70VG/30PG eller 50VG/50PG, vilken ska jag välja?

Den stora skillnaden på 70/30 vätskor och 50/50 vätskor är viskositeten. 70/30 är mer trögflytande och är anpassade för större maskiner, medan 50/50 är mer lättflytande och anpassade för mindre maskiner och poddar.

Hur blandar man en shortfill?

En shortfill är en nikotinfri vätska med utrymme för att tillsätta nikotin, i form av nikotinshots. Hur många nikotinshots som det finns utrymme för varierar från shortfill till shortfill. Du öppnar upp din shortfill, och din nikotinshot, sedan häller du nikotinshoten i din shortfill. stäng sedan din shortfill och skaka den, sedan är den redo att användas.

Vad är en MTL shortfill?

MTL står för “Mun Till Lunga”. MTL-shortfills är anpassade för att du ska använda dem i mindre maskiner, som poddar, då de är mer lättflyande, samt att du kan komma upp i högre nikotinstyrkor.

VIlken nikotinstyrka ska jag ha?

För mindre enheter som podsystem så rekommenderar vi högre nikotinstyrkor (6-14mg), och för större enheter så rekommenderar vi lägre nikotinstyrka (3mg), detta är för mängden ånga som enheterna släpper ut och vid vilken temperatur de förbränner. 

Jag gillade inte min shortfill, kan jag byta eller skicka tillbaka den?

Ångerrätten gäller inte e-vätskor då de klassas som livsmedel.

Privat

Leverans & Fraktsätt

Hur lång leveranstid har ni?

Vi brukar packa och skicka din beställning samma, eller nästkommande dag. Därefter har Postnord ca 1-2 dagars leveranstid.

Vilka fraktsätt erbjuder ni?

Vi skickar alla beställningar med Postnord MyPack, spårbara paket som hämtas ut hos ditt närmaste Postnord-ombud.

Vad är er fraktkostnad?

Fraktkostnaden är 49kr. 

Kan jag spåra min beställning?

När vi har skickat ditt paket så får du ett mail av oss med en spårningslänk. Via den spårningslänken så kan du följa paketets resa. Du kan även ladda ner Postnords app för att kunna spåra, samt hämta ut ditt paket med BankID.

Kan ni skicka mitt paket till min brevlåda?

Vi skickar endast till ombud, detta eftersom paketet måste kvitteras ut med legitimation eller med BankID. Detta både för att minimera riskerna för bedrägerier och för att säkerställa att mottagaren är över 18 år.

Hur lång tid har jag på mig att hämta ut mitt paket?

Ditt paket ligger hos ombudet i max 7 dagar, sedan går det i retur. Se till att du är tillgänglig för att kunna hämta ditt paket inom den tiden för att inte det ska returneras.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Paketet kommer att gå i retur till oss. Postnord debiterar en avgift på 200kr för outlösta paket, denna kostnad får du själv stå för. När paketet har kommit tillbaka till oss så kommer vi att debitera dig för den kostnaden, och återbetala resterande belopp för din beställning.

Betalsätt

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Via Klarna så erbjuder vi Kortbetalning, Faktura, Direktbetalning, Swish och Delbetalning.

Det står att det har reserverats ett belopp på mitt konto, vad betyder det?

När du gör en beställning med kort eller direktbetalning så reserveras ett belopp på ditt konto. Pengarna dras först när vi har skickat din beställning.

Jag har fått en faktura men har inte fått mitt paket, vad gör jag nu?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se så hjälper vi dig.

Beställning

Jag har inte fått en orderbekräftelse, varför?

Vi skickar alltid ut en orderbekräftelse på din angivna mailadress, kolla så det inte har hamnat i din skräppost, eller kontrollera att du inte angett fel mailadress vid beställning.

Får jag ett mail när min order har skickats?

Ja, vi skickar ut ett mail med spårningsinformation när vi har skickat din order.

Kan jag lägga till produkter eller ändra i min order?

Du kan tyvärr inte lägga till fler produkter på din order efter du lagt din beställning, vi kan inte höja beloppet på din order. Detta är en säkerhetsåtgärd från betalningsleverantören för att minska riskerna för bedrägerier. Vi kan hjälpa dig att ändra i din order, förutsatt att detta sker innan ordern skickas, kontakta oss då på info@eciggkedjan.se

Kan jag avbryta min order?

Ja, förutsatt att din beställning ännu inte har skickats, har den skickats så kan vi inte avbryta.

Jag är under 18 år, kan jag handla hos er?

Vi säljer endast produkter till personer över 18 år, om vi misstänker att du är under 18 år eller har avsikt att lämna vidare produkterna till en minderårig så förbehåller vi oss rätten att avbryta din order och blockera dig från att kunna göra nya köp.

Ångerrätt & Retur

Jag har ångrat mitt köp, kan jag returnera produkterna?

Du har lagstadgad ångerrätt i 14 dagar efter du har hämtat din beställning. Ångerrätten gäller dock inte e-juicer, förfyllda poddar eller engångsvapes då detta klassas som livsmedel. Produkterna behöver vara oöppnade, i originalförpackning och i nyskick. Vid öppet köp är det du som står för returfrakten, du hittar mer information om hur du gör en retur HÄR

Jag har fått fel i min order, hur gör jag nu?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se så hjälper vi dig, se till att bifoga en bild på din följesedel från paketet.

Min produkt fungerar inte som den ska, hur gör jag en reklamation?

Du hittar all information om hur du gör en reklamation HÄR

Vilken garantitid har jag?

Startkit: 3 månader, Batterier och moddar: 3 månader, Tankar och Clearomizers: 1 månad, Coils, Förfyllda Poddar, Engångsvapes och E-juice: Ingen garanti.

Min engångsvape fungerar inte, hur reklamerar jag detta?

Om din engångs e-cigg inte fungerar från start så rekommenderar vi dig att öppna ett reklamationsärende, du hittar all information om hur du gör det HÄR

Konto & GDPR

Vilka uppgifter lagrar ni om mig?

Vi lagrar endast de uppgifter som behövs för att genomföra och leverera din beställning (namn, adress, e-postadress och telefonnummer).

Lagras mina kortuppgifter eller personnummer?

Vi lagrar inte dessa uppgifter, men Klarna kan behöva lagra uppgifterna för att genomföra köpet.

Jag vill att ni tar bort min information, hur gör jag?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se

Jag vill inte längre ha nyhetsbrev, hur säger jag upp det?

I botten av nyhetsbrevet finns det en länk som du kan klicka på för att säga upp dig från nyhetsbrevet. Du kan också maila oss på info@eciggkedjan.se så kan vi manuellt ta bort dig.

Företag

Leverans & Fraktsätt

Hur lång leveranstid har ni?

Leveranstid är ca 1-4 dagar.

Vilka fraktsätt erbjuder ni?

Vi skickar alla beställningar med Postnord Företagspaket.

Kan jag spåra min beställning?

När vi har skickat ditt paket så får du ett mail av oss med en spårningslänk. Via den spårningslänken så kan du följa paketets resa. Se till att vara på plats vid utleverans.

Vad händer om jag inte tar emot mitt paket?

Ditt paket kommer att gå till ett ombud, där du ansvarar för uthämtning inom 7 dagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Paketet kommer att gå i retur till oss. Postnord debiterar en avgift för outlösta paket, denna kostnad får du själv stå för. När paketet har kommit tillbaka till oss så kommer vi att debitera dig för den kostnaden, och återbetala resterande belopp för din beställning.

Betalsätt

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Vi erbjuder 10 dagars faktura.

Kan jag få längre kredittid än 10 dagar?

Nej, 10 dagar gäller för samtliga företagskunder.

Jag har fått en faktura men har inte fått mitt paket, vad gör jag nu?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se så hjälper vi dig.

Beställning

Hur handlar jag hos er?

Du måste först registrera dig hos oss genom att skapa ett konto. Så fort vi har godkänt ditt konto så kommer du kunna logga in, se dina priser, och lägga beställning.

Behöver jag ha tillstånd för att sälja era produkter?

Du behöver ha anmält försäljning till din kommun, samt ha tillstånd för hantering av nikotinprodukter från länsstyrelsen. Du kan kunna uppvisa dessa tillstånd/registreringar vid skapande av konto hos oss, eller om vi begär det vid ett senare tillfälle.

Jag har inte fått en orderbekräftelse, varför?

Vi skickar alltid ut en orderbekräftelse på din angivna mailadress, kolla så det inte har hamnat i din skräppost, eller kontrollera att du inte angett fel mailadress vid beställning.

Får jag ett mail när min order har skickats?

Ja, vi skickar ut ett mail med spårningsinformation när vi har skickat din order.

Kan jag lägga till produkter eller ändra i min order?

Du kan tyvärr inte lägga till fler produkter på din order efter du lagt din beställning.

Jag har lagt två eller fler ordrar, kan ni slå ihop dem?

Vi kan inte slå ihop beställningar, utan behandlar dem i den ordning de har kommit in.

Kan jag avbryta min order?

Ja, förutsatt att din beställning ännu inte har skickats, har den skickats så kan vi inte avbryta. Kontakta oss på info@eciggkedjan.se 

Ångerrätt & Retur

Jag har ångrat mitt köp, kan jag returnera produkterna?

Som företag så har du inget öppet köp eller ångerrätt.

Jag har fått fel i min order, hur gör jag nu?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se så hjälper vi dig, se till att bifoga en bild på din följesedel från paketet.

En kund har kommit in med en trasig produkt, hur reklamerar jag detta?

Din kund måste alltid reklamera engångs e-cigg direkt till oss, hårdvara kan du reklamera, och förbrukningsartiklar samt livsmedelsklassade produkter har ingen reklamationsrätt. Du kan läsa mer om hur du eller din kund gör en reklamation HÄR

Konto & GDPR

Vilka uppgifter lagrar ni om mig?

Vi lagrar endast de uppgifter som behövs för att genomföra och leverera din beställning (namn, organisationsnummer, tillstånd, registreringsbevis, kontaktperson, adress, e-postadress och telefonnummer).

Jag vill att ni tar bort min information, hur gör jag?

Kontakta oss på info@eciggkedjan.se, vi kan inte ta bort all lagrad information p.g.a. rådande lagar om tillstånd för köp av tobaksliknande produkter.

Jag vill inte längre ha nyhetsbrev, hur säger jag upp det?

I botten av nyhetsbrevet finns det en länk som du kan klicka på för att säga upp dig från nyhetsbrevet. Du kan också maila oss på info@eciggkedjan.se så kan vi manuellt ta bort dig.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.